Léta běží, problémů přibývá a vzpomínky na okupaci mé rodné země ze srpna 1968 se čím dál hlouběji zasouvají do paměti. Vždyť před časem výběrčí skladby fotografického měsíčníku nad snímky z roku 1968 pronesli slova: „Je to jen černobílé a smutné!“ Odmítnutí fotografií mi vůbec nevadilo, ale rezultát zamrzel ohledně nevědomosti té hrůzné události. Mně totiž tenkrát v ulicích nebylo do úsměvu a barevný film byl tehdy problémem i v ČTK.
Jasný favorit letošních filmových Oscarů: s dvanácti nominacemi drama režiséra A.G. Iňárrita REVENANT Zmrtvýchvstání s L. DiCapriem v hlavní roli. Přímý přenos udílení Cen Akademie uvidíte v noci na pondělí 29. února od 2:30 na ČT2. Kdo ale byl skutečný Hugh Glass?
Leonardo DiCaprio ve filmu The Revenant Zmrtvýchvstání
Zeptalo se mě už pár přátel, co proti nim v redakci máme, že jim neposíláme editorialy. Zpozorněl jsem, když mi něco podobného řekl Mirek Černý, legendární průkopník české country, zasvěcený tvůrce countryových samplerů Supraphonu, rozhlasový tvůrce a obecně Balíček karet. Vážím si Mirka, a proto jsem zvážněl. Nelze ho nechat v nejistotě, a proto po čase zase píši editorial. Důvod pauzy je prostý – proti nikomu nic nemáme, nemáme to ani v povaze, jen práce máme hodně a naše cíle jsou velebné.
Jiří Kabeš
Čtrnáctý ročník soutěže ve vaření guláše na ohništi pořádá rocker, tramp a veterán Cizinecké legie Richard Nemčok už 4. července na Propasti.
Každé léto pořádá tvůrce legendárního rockového klubu Bunkr Ricci Nemčok na svém pozemku na Propasti u Stříbrné Skalice velkou soutěž ve vaření Chlapguláše. Někdy předloni jsem vzal kytaru a šel povzbudit soutěžící.
Jiří Černý (v pozadí) a Fedor Skotal, redakce Portýra v Plzni, 80. léta minulého století. Předmětem zkoumání v rukou klasika české hudební kritiky je láhev rumu. (foto Jiří Hampl)
Před několika dny vstoupil ing. Pavel S. z Jevan do tamní restaurace Na statku a oznámil, že na hrázi rybníka našel přejetou rybu. Rozpoutala se debata o tom, kam asi ta ryba šla. Elektrikář Honza H. říkal, že ty ryby pořád někam chodí, že je tam potkává, zvláště pak navečer.
V průběhu loňského léta jsem především ve vodáckých campech podél českých řek dozrál k děsivému zjištění – kdo nemá pruhované námořnické tričko, je out. Co out, je trapnej. Na nádraží v Ledči nad Sázavou jsem dokonce uviděl plný vagon předškolních dětiček v pruhovaných minitričkách a s bílými mariňáckými miničepičkami na hlavičkách. Byla mi hanba.
Dlouhá léta jsem si novoročenky od přátel schovával. Byly tištěné, některé blbé, mnohdy však s výtvarnou i intelektuální hodnotou. Ta byla vítaná, dokonce očekávaná, ale v důsledku o ni snad ani nešlo – v té sbírce byl lehký sentiment radosti z přátelství.

Byl to opravdu dobrý rok. Režisér Václav Křístek dokončuje ve střižně poslední dva díly třináctidílného dokumentárního cyklu České televize Zvláštní znamení touha. Asi není náhoda, že se na něm podílela celá plejáda tvůrců Music Open – Hanka Hosnedlová, Lilly Pavlak, Jana Skotalová, na jednom natáčení si zahrála i Kobrova Růženka Kučerová… Opakovaně v dokumentu vystupují Honza Dobiáš, Josef Kobra Kučera, Míra Navara, Petr Vokoun Náhlík (znovu náměstek plzeňského primátora, blahopřejeme), historik a spisovatel Jindřich Marek, publicista Stanislav Motl, velký byl přínos kapelníka a badatele Jaroslava Čvančary...

Zdála se vám krajina ve filmech s Pánem prstenů neskutečná? Opak je pravdou – taková místa s neuvěřitelnou spoustou vodopádů, gejzírů, sopek, ledovců, zeleně a skalních útvarů spolehlivě najdete na Novém Zélandu. Je to skutečně kouzelná země, ale i tady žijí lidé a mají své problémy, tak jako kdekoliv jinde. Zdejší historie novodobé civilizace, trvající zhruba dvě stovky let, je převážně odvozena od vězeňství. Bílí kolonizátoři sem přiváželi z Anglie vězně, a ti byli nuceni stavět zde svá vězení, pevnosti, městečka. Byli mezi nimi i malí kluci ve věku deseti, jedenácti let, kteří z hladu ukradli třeba kus chleba...
Ta dlouhá kolona aut sjížděla pomalu od Hradišťka do Štěchovic, přejela památný most a seřadila se na nábřeží levého břehu Vltavy. Tři mikrobusy s logem České televize, čtyři americké jeepy ze dvou různých válek, osobní auta mimopražských účinkujících. Z náplavky dole se zvedl statný rybář a školeným hlasem volal – „to jsou ti filmaři! Nenechají člověka v klidu!“ Tomáš Töpfer, herec a ředitel Vinohradského divadla.