Dnes má svátek Taťána Zítra má svátek Arnošt

Nový dokumentární cyklus České televize nás bude provázet každou středu na programu ČT2 až do konce listopadu. Povězme si, jaká témata nás ještě v dalších dílech čekají. Mimochodem – Česko-slovenská filmová databáze ( www.ČSFD) udělila tomuto cyklu 72 procent.

 Díl osmý: Anglická sobota 

Původně levicový tramping se po únoru 1948 stahuje do opozice a stává se pravicovým, protirežimním. Je to jediné hnutí, které se nepodařilo zařadit do Národní fronty. Silové orgány cítí nebezpečí – podle názoru StB jsou trampové dobře vystrojení, dovedou přežívat v přírodě, jsou schopni shromáždit se na určitém místě během několika hodin… na Ministerstvu vnitra ČR vzniká program na zastrašování, potlačování a provokování trampů k vystoupením proti režimu. Začíná pendrekiáda 50.a 60. let, která končí až Pražským jarem. Vznikají trampské protestsongy. Nejznámějším brutálním zásahem bezpečnostních sil a milicí byl Krvavý potlach u Jetřichovic v roce 1963.

Pozitivní roli v usměrňování názorů veřejnosti sehrává týdeník Mladý svět. A v bechyňské keramické průmyslovce se potkávají Karel Kryl, Viktor Sodoma i Miki Ryvola, v té době už šerif osady Zlatý klíč. A právě tato osada sehrála v 6O. letech mimořádnou roli. 

Díl devátý: Zatracenej 7. listopad 

Ze světa k nám dorazil fenomén té doby – autostop. Přichází uvolnění 60. let, režisér Pavel Brezina natáčí dokument Potlach, v němž hrají členové Zlatého klíče v čele s bratry Ryvolovými, Kapitán Kid, Jan Krisťák Čapek, a do lesa je autostopem (!) dovezeno piáno, aby tak bylo dokumentováno, že je to typický trampský nástroj… Pavel Brezina ještě stačí v ČST natočit Dobrodružství šesti trampů. Začínají vycházet trampské časopisy, z Brna se ozývá první trampské rozhlasové vysílání, znovu vycházejí Rychlé šípy a nové díly kreslí banjista Greenhornů Marko Čermák. Trampové mohou nahlas říct, kolik generací svým mravním étosem oslovilo dílo Jaroslava Foglara.

Obnovuje se Junák, trampský Jack London Club, vzniká Česká tábornická unie – a v polovině roku 1970 ta hra na demokracii končí. To jaro bylo příliš krátké. 

Díl desátý: Když mi pod nohama duní země 

Na konci padesátých let píší své první písničky Wabi Ryvola i Kapitán Kid. Postupně nastupuje moderní trampská píseň, ovlivněná soudobými hudebními i myšlenkovými trendy. Nastupující trampskou generaci  reprezentuje Zlatý klíč, Wabi Ryvola rychle vyrůstá v silnou a přitažlivou osobnost. Mladé tvůrce už neoslovuje odkaz předchozích generací, ale Kainar, Voskovec s Werichem… Na šumavské samotě vzniká Fort Hazard, sídlo Zlatého klíče, Kapitán Kid objevuje na vrcholu Jizerských hor svůj Island, camp ověnčený písněmi i povídkami. Tehdy se k němu putovalo bezlesou pustinou celou noc, dnes tam za chvíli vyjedete autem po asfaltce, ale tak je to se vším.

To vše ovlivňuje nastupující trampskou generaci, ale blíží se střet se starotrampy. Ministerstvo vnitra eviduje jen v českých zemích na dvě stě tisíc trampů. 

Díl jedenáctý: Kanada 

Počínaje srpnem 1968 odcházejí tisíce trampů do emigrace. Nevědí, že je to nadlouho, navždy. Odjíždějí s usárnama podívat se do světa, kam jsme dřív nemohli. A až odtáhnou Rusáci, protože svět to tak nenechá, pak se vrátíme. Ani se vlastně moc neloučí.

V tuzemsku nastupuje normalizace a pokračuje celostátní akce Hanibal, namířená proti trampům. Jak říká Miki Ryvola, v trampech se usazuje komplex psanců. Z tohoto hnutí se stává způsob vnitřní emigrace, svůj Yukon, svou Kanadu, hledají doma. Vzniká hnutí Divných ptáků, sdružující špičky trampské hudební a literární scény. Je bedlivě sledováno StB, mezi kamarády na život a na smrt jsou dva agenti tajné policie.

Po pádu železné opony se oba proudy trampingu, zahraniční a domácí, zase spojují. Potkávají se na celosvětových potlaších, sjeli spolu Yukon i řeku Teslin… Obnovují se dávná přátelství, ale řady trampů řídnou. 

Díl dvanáctý: Běžte s tou operou na Portu 

V roce 1967 vzniká v Ústí nad Labem převážně trampský festival Porta, v němž se ale stále rychleji prosazují nové žánry – country, folk… V rychlosti vývoje např. zasloužilý Spirituál kvintet soutěží v kategorii Country and Western a Vladimíra Mertu, který se objevuje jako host na Portě, není kam zařadit. Zatím.

U trampských ohníčků v povodí Berounky se dávají dohromady příští Greenhorns, pro které je – jak dnes říká Honza Vyčítal - i moderní trampská píseň málo. A v roce 1969 vzniká na Portě otevřený konflikt mezi starými a mladými trampy. Je dost nechutný, veřejně propíraný: starotrampové hájí svůj monopol na to posoudit, co je a není trampské.

Porta roste v ojedinělý fenomén svobody, pravdy, lásky, každý večer je v hledišti na třicet tisíc diváků…. Převažují trampské kostýmy, ale v publiku nejsou jen trampové, těch je tam stále méně. Listopadová revoluce roku 1989 podle některých názorů začala na jaře na Portě v Plzni. Dělo se něco, co už nešlo zastavit. 

Díl třináctý: Jako v rezervaci 

Vypadá to, že tramping si dále udržuje opatrný odstup od veřejného dění. Přes 40 let trvá literární soutěž Trapsavec, scházejí se řezbáři, trampové se navštěvují na potlaších… Po listopadu se toto hnutí stává předmětem výzkumu i zájmu muzejníků. Vznikají stále muzejní expozice, Čechami i Slovenskem putuje Mobilní trampské muzeum, studenti Západočeské univerzity v Plzni bádají v místě zaniklých osad…

Co bude dál? Zahyne tramping, ta ojedinělá hra na svobodu, s příchodem svobody? V americkém Texasu má být definitivně poslední celosvětový potlach v roce 2018, pak ho už nebude mít kdo dělat. Co bude dál? 

(ňuf)

Foto: Jaroslav Klíma - Palec

 

 

 

Foto týdne

Jste náš host číslo

9521764

Tiráž

Music Open
hudební časopis nejen o muzice


Editor:
  Fedor Skotal

Redakce: Marty Newton

Grafika: Jana Skotalová

 

Autoři:  Jiří Černý, Mirek Černý, Jaroslav Čvančara, Ivan Doležal, Svatoslav Fiala (foto), Jiří Hampl (foto), František Heřman (foto), Hanka Hosnedlová, Vít Hrabánek, Jan Krůta, Miloslav Jakub Langer, Jaroslav Samson Lenk, Jindřich Marek, Stanislav Motl, Petr Vokoun Náhlík, Míra Navara, Zdeněk Nossberger, Sandy Nosek,Lucia Nováková (foto), Lilly Pavlak, Jan Plachetka, Milan B. Plch, Radovan Rakus, Jan J. Vaněk, Jerry Pupál Vecka, Ladislav Vencálek, Karel Cimbura Vidímský

 

Kontakt: musicopen@email.cz