Dnes má svátek Soňa Zítra má svátek Taťána

John Wayne, Dean Martin a Ricky Nelson s režisérem filmu Rio Bravo Howardem Hawksem

Příběh filmu Rio Bravo budete dobře znát. Filmový slogan uvádí:" Neúplatný šerif John T. Chance (John Wayne) zatkne bratra nejmocnějšího farmáře v okolí, jenž se dopustil vraždy. Proti němu stojí skupina pistolníků uprchlých z vězení, kteří jsou odhodlání svého kumpána vysvobodit. Po boku šerifa stojí pouze opilec Dude (Dean Martin) a stařík Šlupka (Walter Brennan). Rio Bravo je jeden z nejslavnějších westernů s Johnem Waynem."

V tom je ten protiklad proti Pravému poledni. Hlavní hrdina neprosí o pomoc. On se prostě postaví zlu čelem. Připojí se problematický opilec Dude, skvěle zahraný Deanem Martinem, a trochu senilní kmet, který má problém sám sebe nezastřelit. A pak je zde neurčitá postava hbitého pistolníka Colorada v podání mladého herce a hlavně zpěváka Ricky Nelsona. Divná parta.

 

Zleva John Wayne, Walter Brennan a Dean Martin

Film ale vyjadřuje Waynovu potřebu postavit se zlu za každou cenu. Neškemrat, být sám za sebe. Tyto Waynovy názory jsou natolik filmové, že ztrácejí kontakt s realitou - ale copak je někdo zvědavý na realitu? Nejsou ty filmové pohádky krásné? Nejsou snad krásnější, než normalizované zlo v bezpočtu kriminálních seriálů, o českých Prvních misích nemluvě?

Dobový český filmový kritik píše: " (…) Když se polovina filmu odehrává v jedné místnosti se stále se opakujícími dialogy a situacemi, dostaví se nuda a nezájem. Když se ještě jednou vrátím k Pravému poledni, dochází mi, že tam jsem hlavnímu hrdinovi opravdu fandil a rozuměl mu, protože se choval lidsky, asi jako každý z nás. V Riu Bravo se všichni chovají jako karikatury. A takové filmy nemám rád."

Je to dost strohý odsudek. John Wayne nebyl tak strašný herec, on hrál svého čestného hrdinu věrohodně. Uvolněně. Typově se stejně nehodil na intelektuálské nebo psychologizující hledačství. Sám říkal - "když jsem začínal, věděl jsem moc dobře, že nejsem žádný herec, ale celý život jsem se snažil o to, abych se tím správným a obdivovaným mužem na plátně stal."

 

Zleva Ricky Nelson a John Wayne

Tohle se Johnovi nepochybně podařilo. Už jsme říkali - byl a toužil být tím chlapákem, kterého celý život hrál. Být svým způsobem vzorem.

Nicméně John Wayne byl dvakrát nominován na Oscara a jednou ho dostal. Nominace byly za válečný film z Pacifiku Písky Ywo Šimy a Zelené barety z vietnamské války. Za role, v nichž opakovaně ztvárňoval svou představu rovného chlapa, kterou ocenili i filmoví odborníci. Jako nejlepší herec v hlavní roli dostal Oscara za film Maršál v roce 1970.

 

John Wayne ve filmu Zelené barety

Zvláštní roli v této diskusi, které provázela Anti-High Noon, je onen slavný duet Dimitri Tiomkina s textem Paula Francise Webstera. A s názvem podle opakujícího se sloganu My Rifle My Pony And Me - Má puška, můj kůň a já. Odpůrci Rio Brava soudí, že byl nejvyšší čas do nudy uvnitř opevněné šerifovny něco vložit. Ale i zdroje objektivnější přisuzují této písničce význam až magický.

Připomínají, že se zde konečně spojují nesourodé prvky. Střízlivějící a tím trpící Dude ve skvělém podání herce, ale především swingového velkokapelového zpěváka Deana Martina, mladý Colorado v pojetí začínajícího Rickyho Nelsona, pošetilý dědek Brennan a klaďas Wayne. Ta píseň je v tu chvíli spojí, vytvářejí něco jako fiktivní rodinu, kruh přátelství proti zlu venku. Zvenčí zaznívá španělský žalozpěv El Deguello, Hrdlořezání, kterým byli týráni obránci texaské pevnosti Alamo před vojsky mexického generála Santa Anny. Americká symbolika až americká mytologie v krátkých dějinách tohoto národa. Střet zhudebněného temného zla a nalezené sounáležitosti dává najevo, kde stojí pravda. Jak tento příběh dopadne. Hraje-li v něm John Wayne, nemůže dopadnout jinak.

High Noon je odvážné překročení vyčerpaného půdorysu klasického westernu. Do tohoto žánru vnesl Fred Zinnemann prvky psychologického dramatu. Prvky umění. Rio Bravo je můj oblíbený film a nikdy jsem ho jako protipól něčeho nechápal. Protože když umřel John Wayne, zemřel klasický americký western. Ještě jeden protimluv zde je. John Wayne zemřel na rakovinu 11. června 1979. Tento představitel čestného Američana a vojáků bojujících proti zlu byl údajně ozářen v průběhu natáčení v Nevadské poušti, kde prý v té době měla laborovat americká armáda s nukleární zbraní. Nikdy nic z toho nebylo potvrzeno. Podle všeho to byla až za hrob sahající pomsta komunistické propagandy.

Američtí politologové zkoumali ve své době příčiny úspěchu Donalda Trumpa. Shodují se v jednom - starším bílým voličům především v jižních státech USA se stýská po zaniklém světě Johna Wayna. Ten svět byl přehledný, věci byly na svém místě a daly se řešit. Klidně i ranou pěstí.

 

 

Foto týdne

Jste náš host číslo

9520260

Tiráž

Music Open
hudební časopis nejen o muzice


Editor:
  Fedor Skotal

Redakce: Marty Newton

Grafika: Jana Skotalová

 

Autoři:  Jiří Černý, Mirek Černý, Jaroslav Čvančara, Ivan Doležal, Svatoslav Fiala (foto), Jiří Hampl (foto), František Heřman (foto), Hanka Hosnedlová, Vít Hrabánek, Jan Krůta, Miloslav Jakub Langer, Jaroslav Samson Lenk, Jindřich Marek, Stanislav Motl, Petr Vokoun Náhlík, Míra Navara, Zdeněk Nossberger, Sandy Nosek,Lucia Nováková (foto), Lilly Pavlak, Jan Plachetka, Milan B. Plch, Radovan Rakus, Jan J. Vaněk, Jerry Pupál Vecka, Ladislav Vencálek, Karel Cimbura Vidímský

 

Kontakt: musicopen@email.cz