Porta Bohemica
Festival Porta, jedna z největších tuzemských hudebních událostí druhé poloviny minulého století, vznikl v roce 1967 v Ústí nad Labem. Nazván byl podle návrhu tamního učitele hudby Zbyňka Jelínka Porta – podle přilehlé labské soutěsky Porta Bohemica, Brána Čech. A přeneseně i jako brána, kterou v dalších letech na hudební scénu vstupovaly neuvěřitelné talenty. Na Portě se definovaly nové žánry, tou branou na profesionální scénu rovnou vstupovaly později slavné kapely i jednotlivci. Vrcholu dosáhla v osmdesátých letech minulého století, byla předobrazem listopadových událostí roku 1989, stala se slovníkovým heslem.
Po listopadovém převratu si název Porta nechal na Úřadu průmyslového vlastnictví ochránit jeden neblahý svazák. V domovském Ústí nad Labem začali festival hned po revoluci připravovat dnes již zesnulí zakladatelé v čele se Zdeňkem Friedlem. V paradoxnosti doby ale nemohli používat název Porta, který vymysleli, hledali proto názvy jiné. Trampská Porta, Interporta… V amfiteátru ústeckého letního kina se každoročně scházelo na pět tisíc diváků. Milý festival, navazující na komunisty přerušenou tradici.
Druhé akci se zatím hrubě nedařilo. Dobrý vítr do plachet přinesl příchod nových tváří a dramaturga a organizátora Jiřího Vondráčka. Přenesení festivalu do komorního, avšak nádherného Lesního divadla na brdském úpatí nad Řevnicemi. Na konci první dekády tohoto tisíciletí se oba festivaly spojily. Názorové rozdíly ale smazány nebyly, pod jednou hlavičkou de facto dále existovaly dva festivaly. Už tomu tak není, vysvětluje v dalším textu Hanka Hosnedlová. (fsk)
Interporta se vrací
Ačkoliv se již několik let mluvilo o fúzi obou stávajících forem Porty (Řevnice a Ústí nad Labem), některé otázky působnosti nebyly stále vyřešené, takže se posluchači v programovém systému orientovali jen s obtížemi. V loňském roce se sice již přemístila do Řevnic i autorská Porta, což bylo jen logickým vyústěním oblastních portovních kol, která připravuje a organizuje po celé roky Česká tábornická unie a její obětaví členové.
Takže dohoda, k níž obě strany dospěly po několikerém jednání, učinila již v loňském roce jasný a čitelný řez mezi oběma portovními subjekty. Ústecká Porta, koncipovaná jako mezinárodní přehlídka a soutěž, se letos znovu vrací k původnímu názvu Interporta, s nímž se představila v devadesátých letech. A jak vyplývá z předchozích slov, počítá s mezinárodní účastí kapel a písničkářů.
Porta v Řevnicích pak završuje celostátní soutěž, probíhající v oblastních kolech, a to nejen v interpretační, ale i v autorské části. Samozřejmě s vyhlášením českých vítězů. Jízdenkou do finále (eventuálně do semifinále, odkud mají nominovaní ještě šanci postoupit do vrcholového finálového kola) je vítězství v oblastních kolech. Počet delegovaných soutěžících do Řevnic se pak odvíjí od množství soutěžících v regionu. Stejně jako v předchozích letech i tentokrát Porta počítá ve třídenním programu s hostujícími kapelami a zpěváky, kteří zatraktivňují jak soutěžní část vystoupení, tak večerní koncerty a nedělní pořad. Myslím, že podle zpráv, které už nyní probleskují z portovních kuloárů, se mají posluchači na co těšit. (hh)